Informacje bieżące WTiICh

BIOFIREGUARD – Innowacyjna ochrona przeciwpożarowa dla baterii litowo-jonowych 28.02.2025 12:41

W tym miesiącu odbyło się pierwsze posiedzenie członków konsorcjum, podczas którego omówiono kluczowe założenia projektu oraz harmonogram prac badawczo-rozwojowych.

Czas trwania projektu: 02.01.2025 – 30.06.2027
Tytuł projektu:

BioFireGuard - innowacyjna bio-kompozytowa bariera ochronna przy zapłonie ogniw elektrycznych w bateriach litowo-jonowych o wysokiej pojemności

Akronim: BioFireGuard
Cel projektu

Celem projektu BioFireGuard jest opracowanie nowoczesnego, lekkiego biokompozytu o wyjątkowych właściwościach termoizolacyjnych, który znajdzie zastosowanie w ochronie przed wysoką temperaturą i pożarami. Pierwszym obszarem wdrożenia tego innowacyjnego materiału będzie stworzenie specjalnej osłony kompozytowej dla baterii litowo-jonowych montowanych na dachach elektrycznych autobusów. Rozwiązanie to zwiększy bezpieczeństwo pasażerów, minimalizując ryzyko rozprzestrzeniania się ognia i ułatwiając ewakuację w sytuacjach awaryjnych.

Kluczowe cechy biokompozytu BIOFIREGUARD:
  • Odporność na ekstremalne temperatury – wytrzymuje temperatury do 1000°C przez 15 minut, zapewniając skuteczną ochronę w krytycznych sytuacjach.
  • Ultralekka konstrukcja – waga zaledwie 6 kg/m², co spełnia rygorystyczne wymagania sektora transportowego.
  • Ekologiczne rozwiązanie – w 100% wykonany z naturalnych surowców, eliminując potrzebę stosowania materiałów pochodzenia kopalnego.
Efekty realizacji projektu

Wprowadzenie biokompozytu BIOFIREGUARD do sektora transportu publicznego pozwoli na znaczące zwiększenie bezpieczeństwa w pojazdach elektrycznych, redukując ryzyko rozprzestrzeniania się pożarów. Dodatkowo, zastosowanie ekologicznych materiałów pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska, oferując zrównoważoną alternatywę dla konwencjonalnych rozwiązań.

Grupy docelowe

Nowatorski biokompozyt będzie szczególnie istotny dla:

  • Producentów autobusów elektrycznych i pojazdów użytkowych, którzy poszukują bezpiecznych i lekkich materiałów ochronnych.
  • Operatorów transportu publicznego, dbających o bezpieczeństwo pasażerów i spełniających coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące ochrony przeciwpożarowej.
  • Branży motoryzacyjnej i sektora e-mobility, które poszukują innowacyjnych, ekologicznych rozwiązań materiałowych.
  • Pasażerów transportu publicznego, którym nowe rozwiązanie zapewni większy poziom bezpieczeństwa.
Konsorcjum

Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum, w skład którego wchodzą:

  • TC3 – Lider projektu
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie – Partner

W zespole badawczym ZUT pracuje łącznie 13 osób z trzech wydziałów:

  • Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej (WTiICh): Rafał Rakoczy (kierownik), Paulina Bednarczyk, Paula Ossowicz-Rupniewska, Bartosz Semczyszyn, Klaudia Zielinkiewicz, Agnieszka Kowalczyk, Tomasz Idzik, Bartosz Środa, Beata Zielińska, Kacper Szymański.
  • Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska (WBiIŚ): Mateusz Techman.
  • Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki (WIMiM): Izabela Irska.
Finansowanie
  • Całkowita wartość projektu: 4 194 765,91 zł
  • Wysokość dofinansowania: 3 163 243,19 zł

Projekt BioFireGuard jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027.

BIOFIREGUARD to krok w stronę bezpieczniejszego
i bardziej ekologicznego transportu przyszłości!